Senerai Ubat Jangkitan Kuman Dalam Paru-Paru Paling Berkesan Dan Mujarab Di Farmasi Tanpa Kesan Sampingan

Paru-paru adalah salah satu organ yang memainkan peranan penting dalam menjalankan sistem pernafasan (pernafasan). Apabila udara mencapai paru-paru, akan ada pertukaran antara oksigen dari luar badan dan karbon dioksida dari darah. Jika paru-paru mengalami gangguan, maka proses ini juga akan terganggu.Penyakit paru-paru adalah sejenis penyakit di mana orang itu mempunyai kelembapan terlalu banyak atau memasuki air ke dalam paru-paru. Kejadian penyakit paru-paru bermula dengan gangguan sistem pernafasan, menyebabkan air atau cecair di paru-paru yang membesar dan merosakkan sistem paru-paru.Senerai Ubat Jangkitan Kuman Dalam Paru-Paru Paling Berkesan Dan Mujarab Di Farmasi Tanpa Kesan Sampingan



CALL CENTRE : +62 823 1658 6098 / WhastApp KLIK DISINI

Di dunia perubatan penyakit paru-paru basah biasanya dikenali sebagai bronkitis. Penyakit ini mungkin merupakan jenis penyakit yang agak serius kerana ia boleh menyebabkan kematian, jadi tidak lazim bagi ramai orang untuk mengelakkan penyakit ini dengan mengawal gaya hidup yang sihat.

Jenis-jenis Penyakit Paru-paru

Berikut adalah pelbagai penyakit yang boleh menyerang paru-paru:

1. Pneumonia
Pneumonia adalah jangkitan yang menyebabkan kantung udara dalam paru-paru menjadi radang dan bengkak. Pneumonia sering dipanggil paru-paru basah, kerana dalam keadaan ini, paru-paru dapat diisi dengan cairan atau nanah.
Penyebab pneumonia adalah jangkitan bakteria, virus, atau kulat. Transmisi jangkitan ini berlaku melalui udara yang tercemar kuman dari pesakit yang bersin atau batuk.

2. Tuberkulosis
Tuberkulosis (TB) adalah penyakit paru-paru yang disebabkan oleh bakteria Mycobacterium tuberculosis. Bakteria ini bukan sahaja menyerang paru-paru, tetapi juga boleh menyebar ke bahagian lain badan, seperti tulang, nodus limfa, sistem saraf pusat, dan buah pinggang.
Bakteria TB tersebar di udara melalui percikan atau cecair dari pesakit saluran pernafasan, contohnya ketika batuk atau bersin.

3. Bronkitis
Bronkitis adalah keradangan yang berlaku di cawangan saluran udara yang membawa kepada paru-paru atau bronkus. Salah satu sebab yang paling kerap ialah jangkitan virus.
Virus yang menyebabkan bronkitis biasanya dihantar dari penghidap melalui percikan api yang dikeluarkan. Sekiranya dahaga disedut atau ditelan oleh orang lain, virus akan menjangkiti tiub bronkus seseorang.

4. Penyakit paru-paru obstruktif kronik
Penyakit paru-paru obstruktif kronik (COPD) adalah peradangan paru-paru kronik yang menyebabkan gangguan aliran udara ke dan dari paru-paru. Terdapat dua jenis gangguan yang berlaku di COPD, iaitu bronkitis kronik dan emfisema.
Dalam bronkitis kronik, keradangan berlaku di dinding bronkial (saluran yang membawa udara ke dan dari paru-paru). Walaupun dalam emphysema, keradangan atau kerosakan berlaku di aveoli (kantung kecil di paru-paru).
Faktor utama yang meningkatkan risiko COPD adalah pendedahan jangka panjang aktif kepada asap rokok, secara aktif dan pasif. Walaupun faktor risiko lain terdedah kepada habuk, asap bahan api, dan wap kimia.

5. Asma
Asma adalah penyakit kronik yang dicirikan oleh keradangan dan penyempitan saluran pernafasan, menyebabkan sesak nafas.
Penghidap asma umumnya mempunyai saluran pernafasan yang lebih sensitif. Apabila penderita asma terdedah kepada alergen atau pencetus, saluran pernafasan akan meradang, membengkak, dan menyempitkan. Ini akan menjadikan aliran udara terhalang. Di samping itu, peningkatan pengeluaran kahak menjadikannya lebih sukar bagi para pesakit untuk bernafas.
Terdapat beberapa perkara yang boleh mencetuskan serangan asma, seperti pendedahan kepada habuk, asap rokok, ketagihan haiwan, udara sejuk, virus, dan bahan kimia.


Itulah jenis penyakit paru-paru yang anda perlu tahu dan sedar. Sekiranya anda sering mengalami batuk yang berlarutan, sesak nafas, berdengung (berdesir), atau sakit dada, jangan teragak-agak untuk memeriksa dengan doktor anda supaya anda diberi rawatan yang betul.Senerai Ubat Jangkitan Kuman Dalam Paru-Paru Paling Berkesan Dan Mujarab Di Farmasi Tanpa Kesan Sampingan


RAWATAN ALA DE NATURE 

CALL CENTRE : +62 823 1658 6098 / WhastApp KLIK DISINI

Penyebab Penyakit Paru-paru :

Paru-paru basah adalah penyakit yang boleh dikelaskan sebagai ringan atau menjadi serius kerana ia boleh membahayakan nyawa pesakit. Walau bagaimanapun, paru-paru basah dapat dicegah dari sekarang, iaitu dengan mengamalkan gaya hidup yang sihat, mengekalkan kebersihan diri untuk mencegah kuman, mengurangkan penggunaan minuman beralkohol, dan berhenti merokok. Berikut adalah punca penyakit paru-paru:

1. Peluritis
Pleuritis adalah keradangan yang menyerang pleura, lapisan paru-paru. Keradangan boleh disebabkan oleh jangkitan bakteria yang menyerang saluran pernafasan, tumor, tulang rusuk patah, kanser paru-paru, luka di dada, hingga lupus. Radang paru-paru boleh menyebabkan sakit dada ketika bernafas dengan mendalam atau batuk dan bersin.
Jika keradangan menyerang paru-paru kiri, anda boleh merasakan kesakitan yang ketara di bahagian paru-paru atau dada kiri.

2. Asma
Asma adalah gangguan pernafasan kronik yang disebabkan oleh penyempitan dan keradangan saluran pernafasan supaya ia mengiritasi paru-paru. Sesetengah orang mungkin merasa sakit kiri paru-paru, tetapi gejala asma biasanya menyerang kedua-dua belah pihak. Gejala-gejala lain termasuk mengeringkan (berdesir), sesak nafas, dan batuk.
Asma tidak boleh sembuh sepenuhnya dan boleh berulang apabila dicetuskan. Anda boleh mengawal pencetus untuk mengelakkan berulangnya gejala.

3. emboli pulmonari
Embolisme pulmonari adalah keadaan apabila salah satu arteri di paru-paru disekat oleh bekuan darah. Embolisme pulmonari boleh menyebabkan sakit dada kiri, sesak nafas, tekanan darah rendah, untuk batuk darah.
Secara amnya, embolisme paru dialami oleh orang tua dan gemuk. Keadaan ini boleh mengancam nyawa jika tidak dirawat dengan segera.

4. Pneumothorax
Pneumothorax adalah keadaan yang disebabkan oleh kemasukan udara di antara paru-paru dan dinding dada. Gangguan kesihatan ini boleh berlaku secara tiba-tiba pada orang yang sihat dan orang yang mengalami komplikasi penyakit paru-paru. Pneumothorax biasanya berlaku akibat kanser paru-paru, penyakit pulmonari obstruktif kronik, kecederaan dada, dan pembedahan dada atau abdomen.
Pneumothorax biasanya menyebabkan gejala seperti sakit dada, kegagalan pernafasan, kegagalan jantung.

5. Paru basah
Sebaliknya pneumothorax, paru-paru basah atau efusi pleura terjadi apabila terdapat pembentukan cecair antara paru-paru dan dinding dada. Keadaan ini boleh berlaku kerana masalah kesihatan tertentu seperti kegagalan jantung, jangkitan paru-paru, kanser, atau pankreatitis.
Di samping penyakit paru-paru kiri, keadaan ini boleh membuat sukar bagi orang yang bernafas, batuk, demam, dan tahap oksigen darah rendah.

6. Hyperventilation
Hyperventilation adalah keadaan apabila karbon dioksida dalam badan berkurangan yang biasa semasa serangan panik. Apabila keadaan ini berlaku, anda biasanya bernafas terlalu cepat. Jumlah karbon dioksida yang terbuang mencetuskan penyempitan saluran darah yang membekalkan darah ke otak. Akibatnya, anda akan berasa pening, sakit kepala, kesukaran menumpukan, rasa mati rasa dan kesemutan di jari, sehingga pengsan.

7. Kanser paru-paru
Sesetengah gejala kanser paru-paru adalah kesakitan paru-paru atau sakit dada, batuk yang berterusan, berdehit, kahak berdarah, serak, hingga keradangan dalam paru-paru. Semua orang berisiko untuk kanser paru-paru, tetapi perokok aktif dan pasif lebih berisiko.
Keadaan ini bukan sahaja menyerang paru-paru, tetapi boleh menyerang bahagian-bahagian badan yang lain.

8. Costochondritis
Kostochondiritis berlaku apabila tulang rawan di rusuk menjadi meradang menyebabkan kesakitan. Kesakitan paru-paru di sebelah kiri boleh menjadi salah satu gejala jika tulang yang meradang berada di dada kiri.
Kesakitan ini tidak hanya berlaku di dada tetapi juga menyebar ke belakang. Kostochondritis tidak mengancam nyawa, tetapi rasa sakit yang menyerang dapat mengganggu aktiviti harian anda. Biasanya ini berlaku kerana mengangkat beban terlalu berat.

Gejala Atau Ciri-ciri Penyakit Paru-paru :

Walaupun ia bergantung pada jenisnya, tetapi ciri-ciri penyakit paru-paru sebenarnya sangat mudah dikenalpasti. Sesetengah gejala penyakit paru-paru adalah:

*Gangguan pernafasan.
* Pernafasan yang pendek.
* Merasa kurang udara (terengah-engah).
* Batuk yang tidak pernah sembuh.
* Batuk dengan kahak atau darah.
* Merasa sakit atau tidak selesa apabila bernafas.
*. Mudah letih.
* Batuk yang tidak pernah sembuh (malah bertambah buruk).
* Batuk darah.
* Kesakitan dada.
* Suara wisel atau berdesir timbul.
* Kehilangan selera makan.
*. Berat menurun secara dramatik.

Pencegahan Penyakit Paru Paru :

Paru-paru yang sihat adalah sangat penting agar kita dapat hidup yang optimum dan bahagia. Malangnya, dalam proses pernafasan setiap hari, paru-paru kita boleh terdedah kepada bahan kimia atau pencemaran yang berbahaya, dan ini boleh mengganggu kesihatan paru-paru dan boleh menyebabkan batuk kering, batuk, pneumonia, dan bronkitis.

1. Berhenti merokok.
Pencegahan sentiasa lebih baik daripada mengubati. Dengan prinsip ini, anda harus cuba memelihara paru-paru anda dari pendedahan kepada stres, zarah berbahaya, karsinogen, dan asap rokok. Merokok melemahkan paru-paru, memperkenalkan bahan kimia berbahaya seperti nikotin ke dalam badan, dan merosakkan paru-paru akibat pendedahan berterusan ke asap rokok. Merokok menyebabkan sap tembakau (tar) membungkus paru-paru anda, dan ini sangat berbahaya untuk kesihatannya.

2. Lindungi diri anda dari pencemaran.
Jika anda tinggal di kawasan yang mempunyai pencemaran udara yang tinggi, atau jika anda mempunyai asma, anda boleh mengambil beberapa pendekatan untuk melindungi diri anda. Anda boleh menggunakan topeng jika anda di luar rumah, atau pertimbangkan untuk membeli penapis udara di rumah.

3. Gantikan menu anda dengan makanan organik.
Diet boleh membantu melindungi dan menyembuhkan paru-paru anda, melalui kandungan vitamin dan mineral dalam jenis makanan tertentu. Seboleh-bolehnya, gantikan makanan anda dengan makanan organik. Penyelidikan menunjukkan bahawa beberapa pengawet dan aditif yang berbeza dalam bahan makanan bukan organik boleh menyebabkan asma, kanser paru-paru, dan COPD, serta emphysema dan bronkitis kronik.

4. Hadkan penggunaan daging.
Untuk membuat paru-paru anda sihat, anda mesti mengehadkan pengambilan daging, terutama daging merah. Jika anda ingin makan daging, pastikan ia bersandar, dan lebih baik jika ia berasal dari haiwan yang memakan rumput dan bebas daripada suntikan hormon dan antibiotik. Makan ayam yang bebas daripada suntikan hormon dan antibiotik. Anda juga perlu mengeluarkan kulit sebelum memakan daging

5. Jumlah banyak air.
Minum air yang banyak memelihara paru-paru yang terhidrasi dan bebas dari lendir. Ini juga menjadikan aliran darah lancar. Cuba minum 8 gelas air sehari. Minum air yang mencukupi juga perlu supaya lendir anda tidak terkumpul terlalu banyak, yang membantu menghalang pengumpulan terlalu banyak lendir dalam paru-paru dan saluran pernafasan anda.

6. Meningkatkan aktiviti senaman kardiovaskular.
Selain penting untuk mengekalkan kesihatan kardiovaskular, senaman juga penting untuk kesihatan paru-paru. Latihan meningkatkan aliran darah ke paru-paru dan menjadikan nutrien yang diperlukan mampu dimiliki oleh paru-paru. Anda juga boleh menjalankan secara beransur-ansur dan berhati-hati agar tidak melampaui batas. Tentukan kadar pergerakan yang sesuai untuk anda dan meningkatkan aktiviti sukan yang masih berasa selesa untuk anda.

Rawatan Penyakit Paru-paru Dengan Dadah Di Farmasi

Untuk merawat paru-paru basah, terdapat ubat-ubatan kimia dan ubat-ubatan tradisional yang boleh dicuba semasa rawatan di rumah. Anda boleh mencuba pelbagai cadangan ubat di bawah untuk penyembuhan dan kesihatan paru-paru anda.

1. Pyrazinamide
adalah salah satu ubat yang digunakan untuk merawat tuberkulosis (TB). TB adalah penyakit yang umumnya menyerang paru-paru manusia dan disebabkan oleh jangkitan bakteria. Pyrazinamide berfungsi dengan membunuh dan menghentikan perkembangan bakteria yang menyebabkan TB.
Pyrazinamide

akan digabungkan dengan ubat TB lain dalam rawatan penyakit ini. Secara keseluruhan, rawatan TB dengan gabungan ubat-ubatan boleh mengambil masa 6-9 bulan. Untuk pyrazinamide itu sendiri, biasanya ubat ini akan digunakan untuk dua bulan pertama rawatan TB.

Kesan Sampingan dan Bahaya Pyrazinamide 

Kesan sampingan yang biasanya terjadi selepas memakan pyrazinamide adalah keletihan dan sakit perut. Kesan sampingan biasanya boleh meresap sendiri, sebagai penyesuaian tubuh terhadap penggunaan ubat-ubatan.

Lihat doktor anda dengan segera jika anda mengalami gejala seperti:

* Demam
* Muntah
* Ruam kulit
* Kurang selera makan
* Mata atau warna kulit menjadi kuning
* Orange oren
* Kesakitan dan pembengkakan pada sendi
* Pendarahan lebam atau luar biasa
*Kesukaran buang air kecil

2. Antibiotik Khas


Secara amnya, antibiotik adalah sejenis ubat yang menghidap paru-paru basah yang boleh digunakan apabila keadaan itu disebabkan oleh bakteria. Hanya itu, mengambil antibiotik tidak harus cuai kerana membeli juga mesti ditetapkan oleh doktor. Penggunaan tidak perlu ditingkatkan atau dikurangkan kerana ia mesti diselaraskan mengikut apa yang diarahkan oleh doktor.

AMARAN

Berhati-hatilah untuk tidak keterlaluan kerana ia akan mencetuskan penyakit untuk berulang dengan cepat.

RAWATAN LUNG DENGAN BAHAN  HERBA

Untuk merawat paru-paru basah, anda juga boleh cuba yang tradisional. Anda boleh mencuba pelbagai ubat di bawah.


1. Lada Hitam dan Daun Basil
Tidak ramai yang tahu bahawa daun basil yang digabungkan dengan lada hitam sebenarnya boleh menjadi ubat untuk paru-paru basah. Bagaimana untuk menggunakan kedua-dua mereka agak mudah dilakukan tanpa memerlukan banyak masa.

2. Biji wijen
Sekiranya anda memerlukan ubat semulajadi atau tradisional yang dapat mengusir lendir dan kahak, ekspektoran semula jadi dari biji bijan akan membantu anda. Jadi lendir berkurang.

3.Cabe Rawit
Anda perlu tahu bahawa cayenne lada adalah bahan semulajadi dengan kandungan capsaicin yang tinggi yang bertanggungjawab untuk merangsang pembebasan lendir yang datang dari saluran pernafasan. Apabila menggunakan lada ayam sebagai ubat, lendir akan dibersihkan dari pernafasan dan akan mengekalkan kesihatan paru-paru dengan beta karotena.

RAWATAN ALA DE NATURE 

De Nature adalah sebuah syarikat yang bergerak dalam bidang Perubatan Tradisional (OT) dari dalam negeri, yang berusaha untuk mengangkat dan menghidupkan semula Budaya Ancestral Yaitu Perubatan Herba Tradisional sebagai salah satu warisan budaya bangsa yang perlu dipelihara. Senerai Ubat Jangkitan Kuman Dalam Paru-Paru Paling Berkesan Dan Mujarab Di Farmasi Tanpa Kesan Sampingan



CALL CENTRE : +62 823 1658 6098 / WhastApp KLIK DISINI

Kandungan Bungkusan:

1 Botol Detopar de Nature @ 50 Capsules (POM TR163394651).
1 botol Pipeca de Nature @ 50 Capsules (POM TR173399911).

Berkesan Untuk:

> Membersihkan Paru-paru
> Batuk langsing, batuk dahak
> Lun Detox
> Pernafasan licin
> Normalkan fungsi paru-paru
> Tapis Bunyi

UNTUK PERUNDINGAN DAN BAGAIMANA MENGATUR PERUBATAN HERBA SILA HUBUNGI KAMI KAMI DI +62 823 1658 6098 (WA / PHONE)

DETOPAR & PIPECA

yang merupakan bahan khas untuk membersihkan paru-paru. Telah dibuktikan dapat membersihkan paru-paru dari pelbagai jenis kekotoran seperti lendir, kahak, riak, racun (contohnya merokok / nikotin), dan kekotoran lain dalam paru-paru.
Dengan penggunaan biasa DETOPAR Lung dan Pipeca akan menjadikan paru-paru bersih, bebas dari kekotoran yang mengganggu proses dan fungsi paru-paru. Paru-paru menjadi sihat, saluran pernafasan lega dan berfungsi dengan normal, oksigen masuk secara normal ke dalam pembuluh darah.

Bagaimana untuk memerintahkan ubat kami, ya, melalui sistem dalam talian, iaitu dengan membuat pembayaran terlebih dahulu dan bukti pemindahan, maka kami akan memproses barang secara langsung. Jika berminat dengan ubat-ubatan kami, sila pindahkannya ke akaun yang dipercayai oleh syarikat melalui BRI, BCA, MANDIRI, BNI dan proses penghantaran melalui Tiki, Pos, Jne, J & t

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Senerai Ubat Asma Paru-Paru Paling Berkesan Dan Mujarab Di Farmasi Tanpa Kesan Sampingan

Senerai Rawatan Paru-Paru Dijangkiti Kuman Paling Berkesan Dan Mujarab Di Farmasi Tanpa Kesan Sampingan

Senerai Cara Ubat Paru Paru Berair Paling Berkesan Dan Mujarab Di Farmasi Tanpa Kesan Sampingan